T28

Van de jaren ’50 tot nu, de 
T28 trojan
 blijft fascineren…

Eind jaren ´40 van de 20e eeuw wilde de Amerikaanse luchtmacht de T-6 Texan vervangen. Deze trainingsvliegtuigen waren inmiddels verouderd en men benaderde North American om een vervanger te presenteren.

Op 24 september 1949 vloog het prototype XT-28 voor het eerst, na evaluatie hiervan, was de luchtmacht zo onder de indruk dat men direct met de productie kon beginnen.

Een groot succes

Halverwege 1950 kwam het eerste exemplaar T-28A aan in Florida om getest te worden als geschikt trainingsvliegtuig. De resultaten waren dusdanig bevredigend dat er direct eerste bestellingen werden gedaan voor 266 st.

Dit zou uitgroeien tot in totaal 1194 stuks. En daar hield het succes niet op. De US Navy en het Marine Corps bestelden daarna ook aangepaste versies, de T28B en T28C. Ook andere landen kochten het succesvolle vliegtuig voor hun luchtmacht.

12,22m spanwijdte| 10,06 m lang | Max. 552 km/u 

Een echte alleskunner

De belangrijkste taak van de Amerikaanse T28 was het gebruik als trainingsvliegtuig bij de opleiding van leerling marinevliegeniers.

De T28 is in eerste instantie gebouwd met een radiale zuigermotor van 800pk en met een topsnelheid van ca 280mph. Dit werd eigenlijk als te weinig gezien voor een vliegtuig van deze grootte. De voor de marine  gebouwde T28 verschillende vooral door het gebruik van een andere motor met meer pk, 1425 en een max. snelheid van 343mph.

De opvolgende modellen kregen ook toevoegingen in de vorm van wapens en aanpassingen voor uitgebreide militaire operaties. In 1957 werd de laatste T28 gebouwd. Het vliegtuig werd echter tot ver in de jaren ’80 als trainingsvliegtuig gebruikt door de US Navy. De inzet van de T28 werd uiteindelijk beëindigd de introductie van de T34, een turboprop trainingsvliegtuig.

DIREKT EEN AFSPRAAK MAKEN? NEEM CONTACT MET ONS OP!

Huidige tijd

Na de actieve dienst werden veel T28 verkocht aan particuliere piloten en gebruikt voor aerobatics en vliegshows. Men schat dat er nog ongeveer 250 tot 300 actief vliegend zijn. Het is een zeer populare warbird en leeft voort door het enthousiasme van de huidige eigenaren en de toeschouwers die de T28 tijdens vliegshows toejuichen.

…ook bij ons

We hebben relevante ervaring met het onderhoud van de motoren die in het vliegtuig zijn geïnstalleerd en de eisen die aan dit type vliegtuig worden gesteld. Profiteer van onze schat aan ervaring en neem contact met ons op als u hiervan wilt profiteren!